-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16780 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

مراد از(من مات ولم يعرف امام زمانه) امام(ع) است يا مجتهد جامع الشرايط؟اين حديث چگونه دلالت بر وجوب تقليد از مجتهد جامع الشرايط مي كند؟
مسأله تقليد از مجتهد جامع الشرايط غير از وجوب شناخت امام زمان «عج» است و هيچ يك از علما مسأله تقليد را مستند به روايت شريفه: «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميته جاهليه» نمي دانند. زيرا همان طور كه خود نيز اشاره فرموده ايد اين روايت مربوط به شناخت امام معصوم(ع) در هر عصر است و تقليد از مجتهد جامع الشرايط در مسائل ديني به عنوان مراجعه به كارشناس برجسته ديني است كه بعد از غيبت كبراي حضرت ولي عصر«عج» و به دستور خود آن حضرت مورد عمل بوده و تبعيت از فقهاي بزرگي همچون شيخ طوسي (شيخ الطائفه) علامه حلي مقدس اردبيلي و امام خميني«ره» از اين باب بوده است. و در نامه هاي امام زمان«عج» به علي بن محمد سمري آمده است كه فرمود: «و اما من كان من الفقها صائنا لنفسه حافظا لدينه مخالفا لهواه مطيعا لامر مولاه فللعوام ان يقلدوه. هر كدام از فقيهان كه بر نفس خود مسلط و پاسدار دين الهي و مخالف هواي نفس بود و در كارها فقط اطاعت از خدايش را ملاك كار قرار داد بر مردم لازم است او را مرجع و مقلد خود قرار دهند و از او تقليد كنند». پس تقليد از مرجعي بيدار و آگاه كه حصن اسلام است و در مقابل دشمنان اسلام از دين پاسداري مي كند ربطي به صفوي ها ندارد. البته در دوره حكومت صفوي ها مرجعيت شيعه از آزادي عمل بيشتري برخوردار شد و توانست در رشد و گسترش فرهنگ غني اسلام گام بلندتري بردارد. براي آگاهي بيشتر ر . ك : «منابع فقه» محمد تقي جعفري و «وظايف شيعه در عصر غيبت»

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.